Thursday, June 23, 2011

Hillary Clinton Dan Pilihan Raya Amerika Syarikat 2008



Oleh Dr Shakila Yacob

KUALA LUMPUR, 1 Mac (Bernama) -- Pilihan raya Amerika Syarikat 2008 merupakan sesuatu yang menarik untuk diikuti kerana Parti Demokrat cuba mencipta sejarah baru terutama berhubung emansipasi (pembebasan) wanita dan rakyat Afrika di negara itu.

Memerhatikan kedudukan Barack Obama yang jelas mula mendahului Hillary Clinton apabila meraih kemenangan demi kemenangan dalam 11 `primaries' (pemilihan perwakilan bagi memilih calon presiden) sejak Super Tuesday pada 5 Feb lalu.

Manakala Clinton pula gagal meraih sebarang kemenangan.

Dengan ini Clinton mula bimbang dan mengetahui bahawa beliau perlu menang besar dalam kedua-dua `primary' yang dianggap penting iaitu di Texas dan Ohio yang akan diadakan pada 4 Mac 2008.

Kedua-dua negeri ini membawa pencalonan 384 delegasi dan ini merupakan satu jumlah yang besar yang harus direbut oleh kedua-dua calon untuk memperkukuhkan kedudukan masing-masing.

Setakat ini Obama mendahului Clinton dengan 1217 berbanding 1184 undi perwakilan. Untuk menjadi calon Presiden Parti Demokrat seseorang calon perlu mendapat 2,025 undi.

Mampukah Clinton meraih kemenangan besar di kedua-dua primary di Ohio dan Texas bagi mengukuhkan kedudukan beliau dalam pencalonan Presiden Parti Demokrat?.

Sekiranya kalah, adakah beliau akan menamatkan kempen pencalonan beliau?.

Bagaimanakah Clinton boleh mempertahankan kedudukannya?.

Seorang wanita gergasi yang sering disamakan dengan watak Lady Macbeth dalam karya Shakespeare, Clinton, seorang yang tidak mudah menyerah kalah. Beliau akan terus gigih mempertahankan kempen beliau. Dengan ini sekiranya persaingan sengit ini berterusan, maka beliau masih boleh menaruh harapan kepada undi superdelegates.

PERANAN SUPERDELEGATES

Dalam satu sistem pilihan calon yang kompleks ini, kita perlu memahami siapa dan apakah peranan superdelegates.

Superdelegates merujuk kepada perwakilan parti demokrat yang terdiri daripada ahli parti terutama mereka yang memegang jawatan senator, ahli Dewan Perwakilan, gabenor negeri dan juga bekas Presiden dan Naib Presiden dari Parti Demokrat seperti Bill Clinton, Al-Gore, Jimmy Carter dan sebagainya.

Pengesahan atau sokongan superdelegate yang ternama sudah pasti meninggalkan pengaruh besar ke atas pemilihan calon perwakilan biasa atau superdelegates yang lain.

Amalan parti demokrat yang diperkenalkan pada lewat tahun 1970-an, superdelegates mewakili hampir 1/5 atau 20 peratus daripada undi perwakilan untuk calon Presiden Parti Demokrat.

Terdapat 4,049 perwakilan yang dijadualkan menyertai Konvensyen Kebangsaan Parti Demokrat 2008 dari 25-28 Ogos 2008 di Denver, Colorado.

Jumlah ini tidak mengambil kira undi perwakilan daripada Florida dan Michigan kerana kedua-dua buah negeri ini terkeluar daripada jadual primary yang telah disusun.

Daripada jumlah ini 3,253 adalah perwakilan yang dipilih melalui primary atau caucus yang diadakan manakala 796 merujuk kepada perwakilan atau superdelegates.

Tujuan diwujudkan perwakilan sebegini adalah untuk menimbang tara undi rakyat supaya parti masih memegang kuasa menentukan siapa yang layak dilantik mewakili parti dalam pilihan raya Presiden.

Superdelegates ini walau bagaimanapun bebas mengundi. Mereka tidak terikat dengan calon presiden yang dipilih melalui primary atau caucus mahupun undi popular sesebuah negeri.

SUPERDELEGATES BEBAS MENGUNDI

Mereka bebas membuat pilihan sendiri merujuk kepada calon yang mereka rasa paling layak atau mungkin memilih calon yang dapat memenuhi kepentingan politik peribadi masing-masing.

Ada di kalangan superdelegates ini yang telahpun menyatakan pendirian mereka menyokong calon presiden pilihan raya 2008 sebelum sebarang primary atau caucus diadakan.

Sekiranya calon mereka gagal meneruskan pertandingan maka perwakilan ini boleh menukar sokongan kepada calon lain atau sekiranya mereka mendapati calon yang mereka sokong tidak popular atau muncul sebarang kontroversi mereka boleh memilih untuk menyokong calon lain.

Ada juga superdelegates yang memilih untuk menunggu sehingga konvensyen Parti Demokrat sebelum membuat keputusan pilihan calon mereka.

Setakat ini superdelegates ini ramai memihak kepada Clinton sehingga Clinton masih mampu menyaingi Obama disebabkan undi yang datang dari superdelegates.

Tetapi Clinton semakin bimbang kerana kekalahan beliau yang ketara baru-baru ini menyebabkan ramai superdelegates yang sebelum ini memihak kepada beliau telah mula mengubah pendirian dan menyokong Obama.

Hillary Clinton umpamanya sudah pasti menggunakan jaringan dan pengaruh suaminya Bill Clinton untuk mendapatkan sokongan beberapa superdelegates memandangkan beliau pernah menjadi Presiden Amerika sebelum ini.

Sudah tentu mereka yang setia kepada Obama di Illinois (memandangkan beliau senator dari sana) akan mengundi untuk beliau. Begitu juga undi New York pergi kepada Clinton. Yang akan menjadi tumpuan adalah mereka yang masih belum membuat keputusan serta mereka yang duduk di atas pagar.

SISTEM PEMILIHAN KOMPLEKS

Pemilihan pencalonan Presiden merupakan sesuatu yang kompleks dalam politik Amerika.

Para pengasas Amerika dalam keghairahan mereka memastikan wujudnya ciri-ciri demokrasi dan sistem pemilihan yang telus sebaliknya mewujudkan satu sistem yang begitu kompleks yang masih dapat dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu.

Contohnya politik berpihak serta kronisme menjadi amalan apabila wujud persaingan sengit sepertimana dalam kes pencalonan Obama dan Clinton.

Kedua-dua pihak dalam usaha memenangi hati superdelegates ini akan mengambil pelbagai langkah dan membelanjakan wang yang banyak sehingga kadangkala usaha ini melanggar etika dan batasan politik.

Persoalannya mampukah Hillary Clinton terus mempertahankan status atau kedudukannya di kalangan superdelegates dan seterusnya memberi beliau tiket untuk terus berkempen dan berjaya meraih pencalonan Presiden Parti Demokrat 2008?.

Penulis ialah Profesor Madya di Jabatan Sejarah merangkap Timbalan Pengarah, Institut Antarabangsa Polisi Awam dan Pengurusan, Universiti Malaya.

No comments: