Tuesday, June 21, 2011

Bush dan Iraq

Bush tidak peduli kesudahan nasib Iraq




Kenyataan terakhir Presiden Amerika Syarikat (AS) George W. Bush mengenai Perang Iraq merujuk kepada kemungkinan peperangan itu berlangsung sehingga selepas tempoh jawatannya berakhir pada 20 Januari 2009. Menurut beliau lagi, keputusan untuk mengundur tentera AS dari Iraq akan dibuat oleh penggantinya atau pemimpin Iraq sendiri.
Bush menekankan sebuah Iraq yang stabil dan demokratik adalah penting bagi menyebarkan pembaharuan di negara-negara Asia Barat dan pada masa yang sama menyekat sokongan terhadap keganasan. Selagi matlamat ini belum tercapai maka adalah mustahil untuk menarik balik 130,000 tentera AS yang sekarang berada di Iraq.
Ini mengingatkan kita kembali kepada campur tangan AS di Vietnam. Peperangan yang mengambil masa begitu lama dan melibatkan lima Presiden AS dari kedua-dua parti Demokrat dan Republikan termasuk Dwight D. Eisenhower, John F. Kennedy, Lyndon B. Johnson dan Richard M. Nixon.
Matlamat penglibatan AS untuk memperjuangkan kebebasan dan demokrasi dan yang paling penting mempertahankan kepentingan AS di Vietnam akhirnya tidak tercapai.
Kegagalan di Vietnam, sebagai mana di tekankan oleh Henry Kissinger, bekas Setiausaha Negara AS semasa pentadbiran Nixon dan Ford adalah disebabkan oleh perpecahan dan perselisihan pendapat yang berlaku mengenai objektif AS yang sering bertukar ganti semasa Perang Vietnam.
Perkara yang sama berlaku di AS mengenai objektif kuasa besar itu dalam Perang Iraq. Pendirian pentadbiran Bush mengenai persoalan di Iraq sentiasa bertukar ganti. Sokongan rakyat AS terhadap campur tangan negara mereka di Iraq mula menurun.
Setelah tiga tahun campur tangan mereka di Iraq, kepimpinan demokratik yang ingin dilaksanakan masih menghadapi kebuntuan.
Keganasan berpuak yang berlaku setiap hari yang membawa maut kepada penduduk Iraq sukar dihentikan sehingga bekas Perdana Menteri Ayad Allawi mendakwa berlakunya Perang Saudara di Iraq.
Namun dakwaan ini dinafikan oleh Setiausaha Pertahanan AS Donald Rumsfeld dan juga Setiausaha Pertahanan Britain, John Reid. Malahan Presiden Bush sendiri menafikan perkara tersebut.
Proses pembinaan negara bangsa bagi Iraq yang mempunyai sejarah perselisihan kesukuan, etnik dan agama yang berabad lamanya akan mengambil masa yang panjang untuk dibina. Adalah terlalu sukar untuk membina kepercayaan atau mencari jalan perpaduan di antara pelbagai pihak dan suku yang berbeza (antaranya Sunnah, Syiah dan Kurdish) di Iraq, walaupun tidak dinafikan telah wujud usaha-usaha ke arah kerjasama di antara pihak yang pelbagai ini.
Kerajaan Sementara Iraq akan mengutarakan cadangan perlembagaan pada Isnin depan diikuti satu referendum yang akan diadakan pada bulan Oktober. Ini disambut dengan pilihan raya bagi sebuah kerajaan yang tetap.
Cara untuk mencapai kejayaan bagi membina kerajaan campuran yang efektif dan efisien di Iraq mungkin boleh dipelajari daripada pengalaman Barisan Nasional di Malaysia. Apa yang paling penting bagi pemimpin dan rakyat Iraq adalah untuk memadam semangat kesukuan yang menghantui sejarah negara itu.
Begitu juga mereka harus menerima perbezaan yang wujud antara satu sama lain di kalangan mereka dan bertolak ansur ke arah mencapai perpaduan yang dianjurkan dalam sistem pentadbiran Islam. Perpaduan kebangsaan amat penting untuk masa depan Iraq yang aman dan makmur dan jalan ke arah kejayaan ini hanyalah dengan adanya kesedaran yang tinggi tentang perpaduan.
Jelas AS dan sekutunya telah melakukan kesilapan besar apabila menyerang Iraq. Hari ini AS dan sekutunya memikul satu tanggungjawab besar bagi memastikan wujudnya sebuah Iraq yang demokratik. Masalahnya bilakah matlamat tersebut akan tercapai?
Seandainya AS mengundurkan tenteranya di Iraq pada masa kini (sebagaimana yang dituntut oleh sesetengah rakyatnya) apakah yang akan berlaku di Iraq? Siapa pula yang akan bertanggungjawab ke atas keadaan porak-peranda yang diwujudkan oleh AS apabila ia campur tangan di Iraq tanpa menunggu kerjasama Pertubuhan Bangsa Bersatu.
Bagi pihak Iraq pula, sehingga bila mereka akan membiarkan pembunuhan sesama sendiri atau perang saudara berterusan?
- SHAKILA YACOB ialah Pensyarah Jabatan Sejarah Universiti Malaya.

No comments: