Tuesday, June 21, 2011

Akta Imigrasi AS

Kesan pindaan Akta Imigrasi AS ke atas jiran




AKTA Pembaharuan Imigrasi telah diluluskan oleh Dewan Perwakilan Amerika Syarikat (AS). Akta yang akan menjadikan 11 juta pendatang tanpa izin yang ada di AS pada hari ini dianggap sebagai penjenayah telah membawa kepada bantahan, dilancarkan di beberapa bandar raya besar antaranya ialah Los Angeles, Chicago dan ibu kota Washington.
Di Los Angeles umpamanya lebih 500,000 telah melancarkan protes menentang perundangan ketat terhadap pendatang tanpa izin.
Kumpulan ini sebaliknya menyokong hak imigrasi dan layanan yang lebih baik kepada imigran.
Namun, pihak Senat yang tunduk kepada tuntutan syarikat korporat dan White House serta lobi oleh pelbagai kumpulan etnik selain kesatuan sekerja bagi mendapatkan tenaga buruh murah, akhirnya telah meluluskan perundangan itu.
Akta terbabit akan memberi peluang kepada pendatang tanpa izin ini mendapatkan kerakyatan.
Kumpulan ini juga rata-rata berpandangan golongan imigran ini merupakan satu faedah kepada negara AS kerana mereka memainkan peranan serta memberi sumbangan besar kepada pembangunan ekonomi AS.
Antara yang gembira dengan keputusan Senat ini termasuklah pemilik restoran, kumpulan-kumpulan yang berkongsi kepentingan terutama merujuk kepada sektor pertanian, para Demokrat dan sudah tentu kumpulan-kumpulan pro-imigran termasuklah para imigran sendiri, terutama dari Mexico, yang telah lama menuntut agar mereka diberi peluang mendapat kerakyatan AS.
Tindakan Senat telah menimbulkan debat sama ada keputusan yang dibuat akan membantu atau memburukkan lagi keadaan sosioekonomi masyarakat AS.
Ramai juga daripada kalangan ahli Kongres dan rakyat AS yang mempersoalkan kemenangan hak imigran ini.
Ada juga yang mempersoalkan sama ada AS akan membiarkan kumpulan pendatang ini menentukan polisi dan masa depan AS.
Mereka juga menekankan bahawa kehadiran beramai-ramai pendatang tanpa izin akan membelahbahagikan masyarakat dan negara AS terutama sekiranya mereka tidak dapat mengasimilasi diri dengan cara hidup rakyat AS yang lain.
Tidak kurang juga yang menghujahkan bahawa dengan menghalalkan pendatang tanpa izin maka kawalan yang lebih baik dapat dilakukan.
Namun apa yang jelas apabila pihak Kongres pada tahun 1986 memberi pengampunan kepada lebih tiga juta pendatang tanpa izin dan selepas itu membenarkan hampir sejuta imigran masuk ke AS secara sah setiap tahun, jumlah kehadiran pendatang tanpa izin ini kian meningkat.
Hari ini bilangan pendatang telah mencapai angka 11 juta.
Salah satu puncanya adalah kerana imigran yang sah akan memberi perlindungan dan bantuan kehidupan kepada pendatang tanpa izin ini.
Walaupun wujud imigran mahir dan separuh mahir dari Korea Selatan, China, India umpamanya, rata-rata pendatang tanpa izin ini adalah daripada kalangan mereka yang kurang mahir, tiada pendidikan dan miskin.
Paling ketara adalah imigran dari Mexico yang setiap hari berjaya menembusi sempadan AS-Mexico yang kurang ketat kawalan keselamatannya.
Mengikut Robert Samuelson, wartawan Washington Post, polisi imigrasi AS merupakan satu resipi mengimport kemiskinan.
Kerana hari ini lebih 162 peratus golongan Hispanik yang pendapatannya berada di bawah garis kemiskinan kerajaan AS iaitu AS$19,300 atau RM72,000 bagi empat ahli keluarga.
Walaupun begitu rata-rata mereka masih mempunyai pekerjaan (kerana sanggup menerima upah yang lebih rendah dari pasaran) serta ramai juga daripada kalangan mereka yang kemudiannya memulakan perniagaan sendiri dan dengan ini menyediakan ruang pekerjaan kepada yang lain.
Ini berbeza dengan situasi rakyat kulit hitam AS.
Impak daripada persaingan mendapatkan pekerjaan kurang mahir dengan upah yang rendah ini meninggalkan kesan nyata ke atas rakyat kulit hitam. Mereka ini terus dihimpit kemiskinan.
Laporan New York Times menyebut, peratus tenaga muda kulit hitam yang tidak mempunyai pekerjaan meningkat dan menjelang tahun 2004, 72 peratus pelajar kulit hitam tercicir daripada pendidikan menengah atas berbanding dengan 34 peratus kulit putih dan 19 peratus golongan Hispanik.
Pada tahun 1978, Senator Edward Kennedy secara tepat mengenal pasti salah satu masalah besar yang akan menghantui rakyat AS iaitu merujuk kepada satu kelas bawahan kekal dalam masyarakat negara itu.
Kelas ini merujuk kepada golongan miskin di bandar. Hari ini tahap kemiskinan yang tinggi tertumpu di bandar kulit hitam seperti antaranya New Orleans (sebagaimana dimanifestasikan dalam kes ribut taufan Katrina), Philadelphia, Cleveland, Atlanta, dan Louisville. Berbeza dengan negara Eropah di mana tahap kemiskinan tertinggi tertumpu di kawasan-kawasan yang didiami imigran.
AS sebuah negara imigran terbentuk oleh pelbagai bangsa dari seluruh dunia menjanjikan pencapaian The American Dream pada sebahagian besar golongan imigran tetapi tidak kepada rakyat kulit hitamnya sendiri.

No comments: