Tuesday, June 21, 2011

Dasar Bush

Kontroversi pembelian menjerat Bush



AGENDA keselamatan kebangsaan Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush yang menjamin kemenangannya dalam pilihan raya 2004 lalu akhirnya menjerat leher sendiri.
Ini jelas dalam isu pembelian syarikat British yang berpusat di London iaitu Peninsular and Oriental Steam Navigation Company oleh Dubai Port World, sebuah syarikat milik kerajaan Emiriyah Arab Bersatu (UAE).
Tentangan serta kritikan hebat oleh ramai kumpulan di Kongres, baik daripada pihak Republikan sendiri mahupun Demokrat, terhadap isu ini jelas menunjukkan kejayaan usaha Bush meletakakan keselamatan ke-bangsaan sebagai agenda utama negara AS buat masa kini.
Bukan sahaja mereka di Kongres tetapi sebahagian besar orang awam AS tidak dapat menerima hakikat bahawa sebuah syarikat dari UAE akan mengendalikan aktiviti enam pelabuhan utama mereka.
Namun mereka dapat menerima hakikat bahawa lebih 80 peratus dari pelabuhan AS kini dikendalikan oleh syarikat-syarikat yang berpusat di China termasuk Hong Kong, Singapura dan Denmark.
Pihak White House mempertahankan tindakan mereka membela penjualan operasi perkapalan tersebut kerana mereka menekankan bahawa soal-soal keselamatan tidak menjadi isu.
Ini kerana telah wujud beberapa langkah pengawalan serta syarat yang dipersetujui bagi memastikan keselamatan pelabuhan-pelabuhan AS tersebut.
Malah White House sendiri mengakui bahawa Bush hanya mengetahui mengenai usaha penjualan ini di saat-saat akhir.
Selain itu, mereka yang bertanggungjawab sepatutnya menjelaskan dengan terperinci mengenai penjualan operasi perkapalan tersebut serta tindakan-tindakan keselamatan yang telah diambil kira.
Malahan Dubai Port World merupakan antara yang pertama menandatangani inisiatif keselamatan kontena yang baru dimulakan iaitu memberi peluang memeriksa kargo di pelabuhan asing.
Apa yang sebenarnya patut dibimbangi oleh pentadbir dan rakyat AS adalah kecuaian pegawai-pegawai keselamatan AS yang bertanggungjawab (sebagai mana terbukti sejak insiden 11 September 2001) antaranya U.S. Coast Guard, U.S. Customs dan Department of Homeland Security (DHS).
Kedua-dua institusi inilah yang harus diletakkan tanggungjawab seandainya berlaku masalah atau ancaman keselamatan ke atas pelabuhan AS.
DHS ialah sebuah agensi kerajaan ditubuhkan pasca-11 September dan salah satu matlamat utamanya adalah menjaga hal ehwal dan keselamatan pelabuhan.
Perlu diingatkan, sejak peristiwa 11 September 2001, perbelanjaan persekutuan bagi keselamatan pelabuhan meningkat sehingga 700 peratus!
Walaupun Bush mengancam untuk mengunakan kuasa veto bagi memastikan operasi penjualan tersebut dapat dilaksanakan namun Dubai Port World mengumumkan bahawa ia akan menangguhkan pembelian syarikat British tersebut selama 45 hari bagi meneliti dan memperhalusi beberapa aspek keselamatan pelabuhan AS.
Penangguhan ini tidak bererti akan melenyapkan bantahan dari Kongres.
Isu ini menyediakan agenda yang menarik untuk dieksploitasi bagi memenangi pilihan raya Kongres yang akan berlangsung tahun ini.
Hal penjualan operasi perkapalan ini mewujudkan keadaan yang begitu sukar bagi Presiden AS itu dalam perancangan dasar luarnya terutama berhubung dengan negara-negara Asia Barat.
Dan tidak mengejutkan jika rata-rata bersetuju bahawa keadaan ini wujud akibat usaha Bush sendiri.
Pada masa ini, AS tidak mempunyai ramai rakan sekutu dari Asia Barat dan UAE merupakan salah sebuah negara dari benua itu yang bersekutu dengan AS serta memberi sokongan kuat kepada usaha antikeganasan yang diterajui Bush.
Untuk menafikan operasi penjualan ini, AS akan hilang rakan sekutu mereka di Asia Barat.
Dalam konteks ini ia akan melemahkan lagi keselamatan kebangsaan AS dan usaha keamanan yang cuba dibawa ke Asia Barat dan Afrika.
Maka, Bush harus bekerjasama dengan negara tersebut dalam aspek perisikan dan lain-lain bidang kerjasama bagi menentang keganasan.
Mudah kata, Bush berada dalam dilema. Seandainya beliau enggan membenarkan atau menyokong penjualan operasi perkapalan ini maka usaha beliau selama ini akan ditafsir sebagai anti-Muslim atau anti-Arab dan bukannya antikeganasan.
Ini bertentangan dengan polisi luar yang beliau perjuangkan selama ini iaitu menceroboh Iraq atas dasar antikeganasan.
Bantahan yang muncul terhadap usaha penjualan operasi perkapalan ini jelas memaparkan standard berbeza yang digunakan oleh pentadbir AS dalam menyokong usaha perniagaan dari sebuah negara Islam.
Dari kaca mata dunia Islam, amat jelas bahawa rata-rata pentadbir serta penduduk AS dihimpit oleh `Islamophobia' atau `Arabphobia' yang begitu hebat serta akan terus memandang serong terhadap sebarang usaha negara Islam atau syarikat Islam untuk merebut peluang ekonomi di AS.
Polisi ini bertentangan dengan dasar perdagangan bebas global yang dipegang oleh AS.
Mungkin kontroversi penjualan ini dapat menyedarkan White House seandainya globalisasi ekonomi dibiarkan tanpa kawalan, maka konsortium korporat antarabangsa akan mengambil alih perjalanan serta urusan antarabangsa dan bukannya negara.
Pengajaran bagi negara-negara Islam pula ialah pentingnya untuk bergabung dan bersatu padu di bawah satu payung. Dalam hal ini Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) menyediakan platform yang sempurna bagi membentuk satu kesatuan dagang yang kukuh dan kuat selain mampu menandingi cabaran-cabaran ekonomi global.

No comments: